Informacja dla osób za szczególnymi potrzebami
Siedziba Komendy Miejskiej Policji w Krakowie, w której interesanci mogą załatwić sprawę znajduje się przy ul. Henryka Siemiradzkiego 24 w Krakowie. Oznaczona jest nazwą ulicy oraz tablicą informacyjną na gmachu budynku (przy wejściu).
Do wejścia głównego prowadzą schody oraz pochylnia, która umożliwia dojazd na wózku inwalidzkim.
W budynku głównym znajduje się recepcja, do której prowadzą trzy stopnie schodów. Przy schodach znajduje się urządzenie do transportu osób niepełnosprawnych. Recepcjonista w razie potrzeby organizuje możliwość przeniesienia osoby niepełnosprawnej.
Interesanci nie poruszają się samodzielnie po obiekcie. Odbierani są z recepcji (znajdują się tam miejsca do siedzenia oraz przystosowana do obsługi osób niepełnosprawnych toaleta), poruszają się po terenie KMP w Krakowie w obecności funkcjonariusza lub pracownika policji, którzy są powiadamiani przez recepcjonistę.
Do dalszych części obiektu prowadzą schody oraz winda poruszająca się pomiędzy trzema kondygnacjami obiektu. Nie występują bariery poziome w tych częściach obiektu, które przeznaczone są do obsługi interesantów (pion kryminalny, pion prewencji, dziennik podawczy).
Interesanci mogą być obsłużeni bezpośrednio na recepcji oraz w sąsiednich pomieszczeniach (policjanci i pracownicy schodzą do interesantów). Złożenie skargi Komendantowi Miejskiemu Policji w Krakowie lub Zastępcy nie wymaga pokonania barier architektonicznych, odbywa się na poziomie recepcji.
Toalety dla interesantów znajdują się na każdy piętrze budynku. Toalety nie są przystosowane do potrzeb osób poruszających się na wózku inwalidzkim, poza toaletą obok recepcji, na poziomie „0”. Przed budynkiem, na parkingu od ul. Siemiradzkiego, są dwa miejsca parkingowe przeznaczone dla osób niepełnosprawnych.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
Numer telefonu 112
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej.
Numer 112 służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.
Dla wiadomości SMS dla osób niesłyszących w województwie Małopolskim został uruchomiony nr 728 112 112
ZASADY KORZYSTANIA Z TELEFONU ALARMOWEGO 728 112 112 PRZEZ OSOBY NIESŁYSZĄCE:
Podczas zgłaszania (wysłania SMS-a) na numer Centrum Powiadamiania Ratunkowego w wiadomości należy:
- Być w bezpiecznym dla siebie miejscu.
- Napisać na początku SMS-a:
- jestem osobą niesłyszącą,
- podać adres zdarzenia. Powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu lub mieszkania. Należy również podać numer klatki w bloku oraz piętro, na którym doszło do zdarzenia,
- napisać: co się stało (krótka informacja),
- podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli ktoś poza osobą zgłaszającą),
- wskazać ewentualnie, która służba jest potrzebna,
- podać swoje imię i nazwisko.
- Czekać na zwrotnego SMS-a z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia.
- Czekać na służbę ratunkową w zgłoszonym i bezpiecznym miejscu.
Ustawa z 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się zobowiązuje organy administracji publicznej do udostępnienia usługi pozwalającej na komunikowanie się z osobami doświadczonymi trwale lub okresowo trudnością w komunikowaniu się.
W budynku KMP nie ma oznaczeń w Alfabecie Braille’a . Istnieje możliwość załatwienia sprawy z pomocą tłumacza polskiego języka migowego i systemu języka migowego online.
Połączenie z policją z pomocą tłumacza polskiego języka migowego i systemu języka migowego online jest także możliwe poprzez połączenie wideo przez internet z dowolnego urządzenia i miejsca.
Usługa tłumacza jest dostępna w dni robocze, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 20.00.
Aby dowiedzieć się, jak skorzystać z usługi tłumacza PJM/SJM online, w jednostce Policji lub przez Internet, przejdź do strony Policja e-usługi lub informacje dla osób niedosłyszących
Rejestr tłumaczy polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM) i sposobu komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN) dostępny jest na stronie BIP Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego - zobacz stronę
Osoby niesłyszące i niedosłyszące mogą skorzystać również z aplikacji JABBER w następujących jednostkach KMP w Krakowie:
Komisariat Policji I w Krakowie, ul. Szeroka 35 31-053 Kraków
KP II, ul. Lubicz 21 31-503 Kraków
KP IV, ul. Królewska 4 30-045 Kraków
KP VIII, os. Zgody 10 31-950 Kraków
Koordynator ds. zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w KMP w Krakowie
Funkcję koordynatora ds. zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami pełni:
nadkom. Łukasz Czyż, Naczelnik Wydziału Prezydialnego KMP w Krakowie, e-mail: lukasz.czyz@krakow.policja.gov.pl , tel. 47 83 52 590.